Afgelopen najaar ontvingen 17 kinderdagverblijven  een consumentenprijs van  reviewplatform Opiness.nl als beloning voor de hoge rapportcijfers die zij kregen van betrokken ouders. Uit een analyse van 600 geschreven reviews over deze winnaars blijkt dat met name de persoonlijke aandacht van de leidsters richting de ouders hen onderscheidend maakt. Kinderdagverblijf  Bloem viel in de prijzen met het hoogste klantoordeel (8,7) in Amsterdam en ontving daarvoor een Certificaat.

Certificaat Winnaar Kinderdagverblijf Bloem in Amsterdam
“De leidsters zijn uniek in hun betrokkenheid, inzet en enthousiasme.” Het is met name de betrokkenheid van het personeel wat in veel reviews beloond wordt met hoge rapportcijfers. Het personeel is professioneel maar vooral ook “lief” volgens de ouders. “Mijn oudste dochter komt altijd vrolijk thuis nadat ze bij Bloem is geweest. “ Ook de kleinschaligheid van de locatie wordt gewaardeerd. “Er hangt een fijne sfeer. Kinderen mogen zichzelf zijn en lekker spelen, maar ook verdrietig zijn bijvoorbeeld bij het vertrek van de ouder.”

De heer Ramon Rikken van Kinderdagopvang Bloem over het winnen van het Opiness Certificaat:
“Het mooie van deze consumentenprijs is dat het een hele fijne opsteker is voor de medewerkers, die dag in en dag uit keihard werken met heel veel ziel en zaligheid. Je kunt al werkgever best wel eens complimentjes geven, maar als het van de klanten zelf komt, is dat toch veel mooier en sterker. Ik kan mij alleen maar voorstellen dat de medewerkers ontzettend trotst hierop zijn. En als werkgever zijn wij trots dat wij de juiste medewerkers hebben uitgezocht!”

Ouders willen betrokken en lieve leidster op vertrouwde, deskundige locatie
Uit de analyse van 600 reviews over de winnaars bleek dat bijna een derde van alle ouders hoge cijfers gaf door de betrokkenheid en persoonlijke aandacht (30%) van de leidsters die niet alleen naar de kinderen uitging maar ook naar de ouders zelf. Het tweede meeste belangrijke aspect in de reviews (18%) was het vertrouwen, het’ thuis voelen.’ Er werden veelvuldig woorden gebruikt als ‘warm bad’, ‘warm welkom’, ‘warm nest’, ‘warm gevoel.’ Naast deskundig en vakkundig zijn (16%) en ruimte bieden voor creatieve ontplooiing (9%) viel ook op dat vooral ‘lief’ (8%) zijn erg wordt gewaardeerd bij de kinderopvangorganisaties. Tot slot viel op dat de winnaars ook goed scoren op transparant zijn en goede informatieverstrekking (7%).
Marjet Winsemius van Stichting Voor Werkende Ouders: “Deze uitslag verbaast mij eigenlijk niet. De kwaliteit in de kinderopvang wordt in de ogen van ouders bepaald door de pedagogisch medewerker. Is ze lief? Ziet ze mijn kind? Heeft ze een goede klik met mijn kind? En dan is het helemaal fantastisch als die pedagogisch medewerker ook aandacht heeft voor de ouder. Dat is net dat stapje meer, als slagroom op de taart.”