Slapen is een belangrijk onderdeel van ons leven. Zeker voor jonge kinderen. Tijdens de slaap verwerken en ordenen de hersenen namelijk de gebeurtenissen en informatie van die dag. En je kunt je voorstellen dat een dag bij Bloem een overvloed aan indrukken met zich meebrengt. Dit kunnen andere indrukken zijn dan thuis. Bij Bloem speelt je peuter met misschien wel tien andere peuters tegelijkertijd en is hij druk in de weer met het leggen van sociale contacten. Daarnaast levert je peuter aldoor topprestaties. Zelf aan tafel klimmen, zelf je speelgoed opruimen, zelf je schoenen aantrekken, zelf je jas proberen dicht te ritsen, zelf je broodbeleg kiezen en zelf je kleren aan én uittrekken. Al deze gebeurtenissen leveren een overweldigende stroom van nieuwe informatie op, en zorgen ervoor dat het peuterbrein altijd aan staat.

Juist daarom is een middagslaapje zo belangrijk. In de slaap worden belangrijke hersenverbindingen versterkt, en overbodige hersenverbindingen worden losgemaakt. Hierdoor raakt het brein van de peuter beter afgesteld op zijn omgeving. Interacties, die heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het kind, worden hierdoor waardevoller. Bovendien is de uitstoot van het groeihormoon verbonden aan slaap. Slapen sterkt dus niet alleen het geheugen, het bevordert ook de groei.

De slaap zal door iedere peuter anders worden gevat. Ieder kind is immers anders en heeft dus ook andere slaapbehoeftes. De ene peuter slaapt tussen de middag twee volle uren, de andere peuter slaapt met drie jaar al lang niet meer overdag. Daarom kijken we bij Bloem zorgvuldig naar de slaapbehoeftes van de peuter, en bieden we de mogelijkheid om te slapen of te rusten. Beide gebeurt lekker in een eigen bed, en altijd in afstemming met de ouders.

Slapen betekent bij Bloem overigens veel meer dan ‘gewoon naar bed gaan’. Het is bij Bloem een onderdeel van de gewoontes op de groep, waar vaste bewuste rituelen aan verbonden zijn. Zo is het na de lunch tijd om je uit te kleden en gaan de peuters om beurten naar het toilet. Leren om je handen te wassen horen daar natuurlijk bij. Daarna kruipen de peuters bij elkaar op de bank en wordt er voorgelezen. Een fijn moment om de peuters rust te geven, maar ook een bewust ritueel om de overgang naar de slaapkamer duidelijk te maken. Na het verhaaltje gaan de peuters naar bed. De pedagogisch medewerkers praten op een zachte toon en nemen de tijd. Er is veel ruimte voor fysiek contact zoals een knuffel. We betrekken de peuters hierbij door elkaar welterusten te wensen en gedag te zeggen. Ook dit ritueel maakt de overgang naar het slapen gaan duidelijk. Naast vaste rituelen, slapen kinderen ook zoveel mogelijk in hetzelfde bed. De herkenbaarheid en de vaste bewuste rituelen rondom het slapen gaan zorgen voor voorspelbaarheid en emotionele veiligheid.

Maar wat doe je met je peuter als hij ’s avonds moeilijk in slaap komt? Dan kan het zijn dat het middagslaapje hier invloed op heeft. Het hoeft echter niet een reden te zijn om het middagslaapje direct te stoppen. Als je peuter oververmoeid raakt, zal het óók niet gaan slapen. Een alternatief kan dan zijn om het middagslaapje in te korten. Een ander advies is om beeldschermen te vervangen voor een goed voorleesboek én om ook thuis vaste rituelen en ritmes voor het slapen gaan te creëren. De pedagogisch medewerkers zijn de professionals op het gebied van jonge kinderen, en kunnen je helpen in het vinden van een passend slaapritme in de middag of adviseren over rituelen rondom het slapen gaan.