Emotioneel

Wij vinden het belangrijk dat kinderen, en daarmee ook hun emoties, hun angsten en kleine verdrietjes, serieus worden genomen. Wij willen dat een kind zich begrepen voelt. Als een kind bijvoorbeeld heel verdrietig is bij het afscheid nemen, neemt de leidster hem of haar op schoot en zegt bijvoorbeeld: “Je vindt het naar hè, dat mama weggaat en daarom moet je nu zo huilen?”. Op die manier voelt een kind zich begrepen door de leidster.

Een andere emotie is boosheid. Als twee kinderen ruzie hebben zal de leidster het niet direct oplossen voor de kinderen, maar ze stimuleert hen om het zelf op te lossen. We vragen of ze aan elkaar willen uitleggen waarom ze boos zijn.

Is de boosheid gericht naar de leidster, bijvoorbeeld omdat iets moet of niet mag, dan legt de leidster heel duidelijk uit waarom dat is. Bijvoorbeeld: “Ik heb net al het speelgoed opgeruimd, omdat we gaan slapen, ik vind het niet goed dat jij nu al het speelgoed weer uit de kast haalt.” In plaats van bijvoorbeeld: “He, je haalt de hele boel weer overhoop!” Zo kan het kind veel beter begrijpen en dus accepteren dat iets niet mag.

Slide We hebben nog enkele plekken beschikbaar DIRECT INSCHRIJVEN CONTACT OPNEMEN BEZOEK EEN OPEN AVOND

Slide We hebben nog enkele plekken beschikbaar DIRECT INSCHRIJVEN CONTACT OPNEMEN BEZOEK EEN OPEN AVOND

Slaap kindje slaap

Slapen is een belangrijk onderdeel van ons leven. Zeker voor jonge kinderen. Tijdens de slaap verwerken en ordenen de hersenen namelijk de gebeurtenissen en informatie van die dag. En je kunt je voorstellen dat een [...]

De bijzondere boterham

Wat wil je op je broodje? Plakjes kaas, kipfilet, zuivelspread, vegetarische smeerworst of humus? De keuze is reuze. En dat is precies waarom Bloem de bruine boterham blijft aanbieden, in plaats van iedere dag een [...]

Nieuwe inrichting locaties

Onlangs werd kindercentrum Altijd Lente onderdeel van Kinderdagverblijf Bloem. Deze overname was voor ons een mooie aanleiding om het huidige pedagogisch beleid onder de loep te nemen. We zijn ons gaan verdiepen in het pedagogisch [...]